Hírek
2017. április 02.

Kedves sportbarátok!

Számomra különleges a mostani alkalom, hogy megoszthatom veletek tanácsaim, mert ez az első alkalom, hogy most magam állok egy nagy cél, terv, kihívás megvalósítása előtt! E levél írásakor Wellingtonban Új-Zéland fővárosában vagyok, lassan két hete. Talán sokan tudjátok, hogy a világ 7 legnehezebb csatorna, szoros átúszása célom, és ennek egyik állomása az      új-zélandi Cook-szoros. Nagyjából 26km megtétele vár rám a szeles és nagyon hideg tengeren. A víz jelenleg 15 fokos és a levegő hőmérséklete is 17-18 fok. Hűvös és a világ legszelesebb városa. Április 3-től van engedélyem egészen április 8-ig. Ezalatt az idő alatt kell megtalálnunk azt a napot, amikor a legnagyobb esélyem lesz az átúszás megvalósítására. Függetlenül az eddig elért eredményeimtől, ugyanúgy egy nehéz felkészülést kellett elvégeznem, hogy az elvárásaimnak megfelelően tudjam megméretni magamat! Nem vehettem félvállról az előttem álló feladatot, mert minden helyszín, de minden egyes alkalom más és más! Mindig a legnehezebbre próbálok felkészülni, mert a természet nem mindig biztosít nyugodt vagy nyugodtabb körülményeket. Aki szabad környezetben szeretne sportolni, kihívásokat keresni, azoknak megkell tanulni alkalmazkodni is! Ez pedig erő és kitartás, amit azt megelőzően kell tudni megszerezni, felépíteni és birtokolni. Csak egy hagyományos úszónadrágban lehet teljesíteni e kihívásokat, aki ezt a sorozatot kívánja teljesíteni. Mindenki csak magára számíthat! Ott, abban a helyzetben a természet nem rangsorol. Egyszerű a képlet! Tudod vagy nem tudod! Ezért kell elébe menni és minden nap tenni azért, hogy a célunk elérjük! Akarod vagy nem akarod! Azt az utat, amit járok, annak a tapasztalataira hagyatkozva próbálok nektek is némi irányt mutatva hozzá segíteni a célotok elérését! Jelenleg is naponta 7-8km-t úszom az öböl vízében. Hétvégétől kezdek el kevesebbet úszni és feltölteni minden tartalékot! Egy hosszú és nagyon nehéz úszásra számítok, mely rengeteg buktatót is magában hordoz. Az egyik legnagyobb a kihűlés/hypothermia veszélye. A vízben 25x gyorsabban lezajlik ez a folyamat, mint kint a szárazon. Az élővilág, mivel számos medúza és cápa faj is otthont ad e vidéknek. A csúcsot a nagy fehér cápa jelenti, mely nagy számban él ezen a területen. A szél, mely nagyon erős és komoly hullámokat tud generálni, valamint a vízpára által eredményezet nehéz légzés, fulladás. Sok tényező van, amit figyelembe kell venni! Sok mindent el lehet érni, de akarni és legfőképp tenni kell érte!

Lássuk a Ti felkészüléseteket! Akik hónapok óta rendszeresen jártok úszni, azok az erőnlétüknek megfelelő függvényben úszhattok 1óra 20 perc akár 1óra 45 perc közötti mennyiséget! A bemelegítő úszásra mindig fordítsatok 10-15-20 percet, és ezalatt az idő alatt próbáljatok picit kényelmesebb tempóval úszni. Az úszás során használt lábizomzat kellő megerősítése nagyon fontos, és ezt nagyon más sportolás alkalmával nem nagyon lehet kiegészíteni! Sokaknál a fizikai erőnlét a legfontosabb, de amennyiben nem tudják a helyes technikát elsajátítani, addig rengeteg energiát pazarolnak el! A technika elsajátításához nagyon sok időre, türelemre van szükség! Kérjétek ki egy hozzá értő tanácsát, mert idővel az ilyen irányú idő és energia ráfordítása megfog térülni! A rendszeres úszók részére a tervezett fő program kb. 40-60 perc hosszú lehet. Próbáljatok a hét minden alkalomára egy más jellegű programot felállítani, majd azt hetente ismételni! Ezzel együtt lesz lehetőségetek lemérni magatokat! Váltogassátok a programok folyamán a rövidebb és hosszabb távokat! Aki érez ebben egy kis affinitást, azok próbálják meg! Lehet egyben is teljesíteni a kívánt távot/időt, de ezt a mennyiséget lehet bontani pl.: 2x30perc, 3x20perc, 4x15perc, 6x10perc, de akár 100,200 vagy 400 méterekkel is lehet sorozatokat csinálni! Minden alkalommal hagyjatok egy kis időt a levezetésre! Fontos, hogy a szervezet egy picit megtudjon nyugodni az emelt szintű mozgáshoz.

Akik most kezdik el az uszodai látogatásokat, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni hetente. Próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudják növelni! Azt javasolnám, hogy egy 20-30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő lesz. Az idő előrehaladtával és a kondíciójuk javulásával folyamatosan emelhetik a mennyiséget vagy lehetőségeikhez mérten az uszodai látogatásokat!

Akit érdekel a közelgő úszásom, azok a facebook oldalamon tudják majd követni az új-zélandi átúszásom!

 

Sportbaráti üdvözlettel,

 

Mányoki Attila