Mányoki Attila tanácsai
2016. december 06.

Kedves sportbarátok!

 

A téli hónapokban is a rendszeres testmozgás mellett, nagyobb figyelmet kell fordítanunk a kellő vitamin pótlásra, valamint az immunrendszer erősítésére! A C-vitaminnak kiemelkedő szerepe van a nátha és a megfázás megelőzésben. Az őszi hónapok végén, ha elfogynak az idénygyümölcsök, ne feledkezzünk meg a citrusfélékről (mandarin, narancs, citrom, grapefruit és kiwi). A vitaminhiányos táplálkozás fáradékonyságot, a szervezet immunrendszerének gyengülését is okoz, így megnő megfázásos betegségek kialakulásának az esélye.
Továbbra is fogyasszunk minél több folyadékot. Ősszel és télen a szervezetünk megfelelő működése igényli a bőséges folyadékbevitelt. Ha napi 2-3 liter folyadékot beviszünk a szervezetünkbe az segít a  méregtelenítésben is. Lehet tea, ásványvíz vagy különböző rostos gyümölcslé.

A felkészülésem is a fokozatosságra épül. Folyamatosan emelkedik a mennyiség és intenzitás.

Az ünnepek közeledtével sokaknak lesz egyre nehezebb megtalálni a megfelelő időt, hogy lejussanak egy uszodába, illetve a rengeteg finomság is könnyen eltudja csábítani az embert kis lazaságra. Hiszem és tudom is, hogy időnként milyen nehéz elhagyni az otthon melegét, de azért próbáljátok meg, hogy nem mellőzitek a testmozgást sem! Önmagatokért csináljátok! Akik már rendszeresen lejárnak úszni, azoknak javasolom, hogy egy picit mindig hónapban próbáljanak emelni a mennyiségen. Nem kell nagy ugrásokat végezni, 10-15 perc! A teljesen kezdők részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni heti rendszerességgel, és próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudjátok még emelni! Inkább azt javaslom, hogy egy 30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) elegendő lesz. Természetesen, akik már korábban elkezdtek úszni, azok a fizikai kondíciójuk függvényében ezt a mennyiséget növelhetik! Kivétel nélkül, mindig adjunk időt a kellő bemelegítésre! A tervezett fő programot követően pedig szintén fordítsunk egy kis időt a kellő levezetésre is, majd a nyújtásra. Próbáljátok változatossá tenni a programokat. Pl. egyik alkalommal hosszabb sorozatokat csináltok, a következő napon pedig inkább rövidebbek csak kisebb pihenésekkel. Magam részéről annyit, hogy én minden bemelegítés után egy csak lábprogramot is csinálok, a fő programomat megelőzően. A teljesen kezdők részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni heti rendszerességgel, és próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudjátok még emelni! Inkább azt javaslom, hogy egy 30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) elegendő lesz.

A rendszeres testmozgás nagyban hozzájárul, hogy minőségibb életet tudjunk élni!

Sok sikert mindenkinek, hogy elérjétek a céljaitok!

Ezúton is szeretnék minden kedves sportbarátnak békés, boldog Karácsonyi ünnepeket kívánni!

Amennyiben kérdésetek lenne, nyugodtan jelezzétek a szervezők felé, akik majd továbbítják felém a kérdésetek!

Sportbaráti üdvözlettel,

 

Mányoki Attila