Mányoki Attila tanácsai
2017. január 05.

Kedves Sportbarátok, átúszók és leendő átúszók!

 

Az újesztendő sokaknál egyéb fogadalmakkal kezdődik. Az egyik, hogy többet törődjünk az egészségünkkel, és változtassunk az életmódunkon. Ez az elhatározás sokszor annak is köszönhető, hogy a téli hónapok alatt plusz kilókkal gyarapodunk. Az egyik legjobb módja a rendszeres mozgás elkezdése! Bízom benne, hogy a Balaton-átúszás is e célok között van. Maga az átúszás elsősorban a mozgás és az úszás szerelemeseinek szól, ezért nekik szeretnék segíteni a tapasztalatommal. Elsősorban azoknak szeretnék tanácsot adni, akik NEM versenyszerűen úsznak, hanem az Önmaguk elé állított célt szeretnék kivívni az átúszáson.

Fontos, hogy állítsanak kisebb, de elérhető célt (célokat) maguk elé. Amennyiben teljesíthetetlen, vagy nehezen teljesíthető fogadalmat támasztanak magukkal szemben, az csak arra jó, hogy az önbizalmuk egy újabb negatív élménnyel gazdagodik, és még jobban eltávolodnak céljuktól. Inkább állítsanak kisebb, de elérhető célt (célokat) maguk elé.

Akik most szeretnék elkezdeni, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni hetente. Próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudják növelni! Azt javasolnám, hogy egy 30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő lesz. Természetesen, akik már korábban elkezdtek úszni, azok a fizikai kondíciójuk függvényében ezt a mennyiséget növelhetik! Kivétel nélkül, mindig adjunk időt a kellő bemelegítésre! A bemelegítésre fordítsanak 10-15 percet. Ez idő alatt picit kényelmesebb tempózással kezdjenek el úszni! Személy szerint a bemelegítést követően mindig egy láb programot szoktam teljesíteni, majd azt követően állok neki a fő programnak. Arányosan próbálják kialakítani az úszásra fordított időket, így lehetőleg a fő program legyen a nagyobb mennyiség! Jelen időszakban a rendszeres úszók részére ez amennyiség lehet 30-45 perc hosszú is. Ezt a mennyiséget is próbálják különböző módon variálni, a napok váltakozásaival. Egyes napokon kisebb bontásokban, de bizonyos napokon akár egyben teljesítve. A rövidebb bontásoknál törekedhetnek nagyobb sebességre. A tervezett fő programot követően pedig szintén fordítsanak egy kis időt a kellő levezetésre is, majd a nyújtásra.

Nagyon fontos, hogy törekedjenek a minél jobb technika elsajátítására!

A helyes úszástechnika gazdaságos energia beosztást eredményez, így lelkesebben is tudja művelni, ezért érdemes oktatót keresnie.

A hideg téli hónapok alatt is ügyeljünk a folyadék bevitelre, valamint a vitamin pótlására, fogyasszanak minél több friss zöldséget és gyümölcsöt!

 

Amennyiben kérdésük vagy csak egyéb tanácsra lenne szükségük az úszással kapcsolatosan, akkor nyugodtan jelezzék a szervezők felé, akik továbbítják számomra az Önök kérdéseit!

 

Sportbaráti üdvözlettel,
Mányoki Attila