Mányoki Attila tanácsai
2017. február 04.

Kedves Sportbarátok, Balaton-átúszók!

Az elmúlt hetekben megjelent az igazi téli időjárás és vele együtt érkezett az influenza is. 

Télen az immunrendszer amúgy is gyengébb és ez lehetőséget biztosít a különböző vírusoknak is. Ezért a téli hónapok alatt nagyobb mennyiségben veszek magamhoz C-és D-vitaminokat. A D-vitamin egyik forrása a napsütés, amiből a téli időszakban kevés van, ezért egyéb kiegészítőkön keresztül próbáljuk pótolni a hiányát. A másik nagyon fontos a C-vitamin. A C-vitamin viszont csak a megfelelő mennyiségben tudja kifejteni kellő hatását! Ilyenkor a napi mennyiségem is duplázni szoktam. E vitaminokat nem csak az Influenza, nátha vagy egyéb betegségek ellen fogyasztom, hanem a felkészülésemben is fontos szerep jut nekik, hogy az immunrendszerem jobb állapotban, erősebb legyen!

A rendszeres testmozgás is szükségessé teszi, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a megfelelő vitaminok bevitelére!!!

 

Akik most kezdik el az uszodai látogatásokat, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni hetente. Próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudják növelni! Azt javasolnám, hogy egy 30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő lesz.

A rendszeresen úszni járók az erőnlétüknek megfelelő függvényben emelhetik a teljesítményt, mennyiséget, intenzítást! Minden alkalommal fordítsunk időt a szükséges bemelegítésre!       A bemelegítésre fordítsanak 10-15 percet! (Az én felkészülésemben a bemelegítő program majd 20 percet vesz igénybe.) A bemelegítés alatt kényelmesebb iramban kezdjenek el úszni! Személy szerint a bemelegítést követően mindig egy láb programot szoktam teljesíteni, majd azt követően állok neki a fő programnak. (Nálam e program is kb. 20 perces időt igényel.) Sokan hajlamosak elfeledkezni a láb fontosságáról! Jelen időszakban a rendszeres úszók részére lehet 40-50 perc hosszú is a tervezett fő program. Ezt a tervezett időt sokféle módom és programmal lehet változatossá tenni! Pl. az első alkalommal a hét első napján hosszabb szakaszokban (akár egyben) 2x20 perc. A második alkalommal pedig ugyanezt a mennyiséget  rövidebb bontásokban teljesíteni, esetleg intenzívebben. Pl. 10x5 perc. Az időkkel sokat lehet variálni, hogy kevésbé érezzük unalmasnak a medencében töltött időt. Aki érez ebben egy kis affinitást, azok próbálják meg! Minden alkalommal hagyjanak egy kis időt a levezetésre! Fontos, hogy a szervezet egy picit megtudjon nyugodni az emelt szintű mozgáshoz.

Magam részéről a legintenzívebb részéhez értem a felkészülésemben. Március legelején utazom Új-Zélandra, hogy a világ egyik legnehezebb helyszínén ússzak közel 30km-t. A felkészülésem ezen szakaszában közel 6-7 órát készülök a medencében és a szárazföldön!

 Amennyiben kérdésük vagy csak egyéb tanácsra lenne szükségük az úszással kapcsolatosan, akkor nyugodtan jelezzék a szervezők felé, akik továbbítják számomra az Önök kérdéseit!

 

Sportbaráti üdvözlettel,

Mányoki Attila