Mányoki Attila tanácsai
2017. március 02.

Kedves sportbarátok!

 

A hosszú és kellően hideg telet a hátunk mögött hagyva, már a naposabb tavasz nagyobb lelkesedéssel tud többeket is rávenni, hogy elkezdjenek mozogni! A tavasz kezdetével párhuzamosan elkezdett mozgással, felkészüléssel könnyebben tudják elérni a nyárra tervezett célok megvalósítását! Nem kell az utolsó pillanatra hagyni a felkészülést és az elhatározást! Önmagukért csinálják! Önmaguk örömére és ezzel együtt rengeteget tudnak tenni egészségük és közérzetük jobbá tételére! A Balaton-átúszás is évről évre bizonyítja, hogy mennyien találnak benne motivációt, kihívást!

Akik hónapok óta rendszeresen járnak úszni, ők az erőnlétüknek megfelelő függvényben úszhatnak 1óra – 1óra 30perc közötti mennyiséget! A bemelegítő úszásra fordítsanak 10-15 percet, és ezalatt az idő alatt próbáljanak picit kényelmesebb tempóval úszni. A tapasztalatom szerint az amatőr úszáskedvelők jelentős része nem fordít idő és energiát a lábprogramra, illetve magára a technikára! Az úszás alatt használt lábizomzat kellő megerősítése nagyon fontos! Sokaknál a fizikai erőnlét a legfontosabb, de amennyiben nem tudják a helyes technikát elsajátítani, addig rengeteg energiát pazarolnak el! A technika elsajátításához nagyon sok időre, türelemre van szükség! Kérjék ki egy hozzá értő tanácsát, mert idővel az ilyen irányú idő és energia ráfordítása megfog térülni! A tavasz kezdetével a rendszeres úszók részére lehet 50-60 perc hosszú is a tervezett fő program. A medencés úszás nagyon unalmas is tud lenni, de amennyiben megtanulják variálni és változatossá tenni, akkor megtud változni ez az érzés! Próbáljanak a hét minden alkalomára egy más jellegű programot felállítani, majd azt hetente ismételni! Ezzel együtt lesz lehetőségük lemérni önmagukat és lesz egy támpont az azt megelőző héthez! Hatékonyabb fejlődést is tudnak elérni amennyiben váltogatják a programok folyamán a rövidebb és hosszabb távok teljesítését! Aki érez ebben egy kis affinitást, azok próbálják meg! Lehet egyben is teljesíteni a kívánt távot/időt, de ezt a mennyiséget lehet bontani pl.: 2x30perc, 3x20perc, 4x15perc, 6x10perc, de akár 100 vagy 200 méterekkel is lehet játszani! Amennyiben az intenzitáson változtatnak, akkor sok információt tudnak majd szerezni! Minden alkalommal hagyjanak egy kis időt a levezetésre! Fontos, hogy a szervezet egy picit megtudjon nyugodni az emelt szintű mozgáshoz.

Akik most kezdik el az uszodai látogatásokat, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalmat keresni hetente. Próbálják a saját kondíciójukhoz mérten csinálni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával, azt a mennyiséget kellően tudják növelni! Azt javasolnám, hogy egy 20-30-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő lesz. Az idő előrehaladtával és a kondíciójuk javulásával folyamatosan emelhetik a mennyiséget vagy lehetőségeikhez mérten az uszodai látogatásokat!

Továbbra is figyeljenek a kellő mennyiségű vitamin és folyadék pótlásra!

Amennyiben kérdésük vagy csak egyéb tanácsra lenne szükségük az úszással kapcsolatosan, akkor nyugodtan jelezzék a szervezők felé, akik továbbítják számomra az Önök kérdéseit!

 

Sportbaráti üdvözlettel,

 

Mányoki Attila