Mányoki Attila tanácsai
2017. május 03.

Kedves Sportbarátok!

 

Legutóbbi alkalommal még Új-Zélandról jelentkeztem. Az utazásom célja az volt, hogy sikeresen átússzam a világ egyik legnehezebb szorosát, a Cook-szorost az Északi és Déli szigetek között. Az eredetileg tervezett időpontban nem volt lehetőségem az úszásra, ezért plusz két héttel kitoltuk az időmet, hogy minden lehetőséget megtudjak ragadni a sikeres átúszás érdekében. Szerencsére a szezon utolsó előtti napján kaptam egy lehetőséget a szervezőktől arra, hogy megkíséreljem az átúszást, bár a körülmények nem voltak ideálisak. Az óceán 14 Celsius-fokos volt, meglehetősen hullámos és kissé szeles. Április 22-én, délelőtt 11 órakor sikerült elindulnom. Tudtam, hogy a felkészülésem jól sikerült, hittem az elvégzett munkámban és önmagamban. Az elejétől fogva egy magasabb tempót úsztam. A 4.5km/órás átlagsebességet tartottam 5 órán keresztül, de a parthoz közeledve az erős áramlat kezdett lelassítani. Mivel szemben kellett úsznom az óceán mozgásával, ezért egyre nehezebben tudtam haladni a part felé. Az utolsó 3km-t közel 2 óra alatt tudtam teljesíteni. Végül 6 óra 57 perc alatt sikerült leküzdeni a 26km-es távot a két sziget között.

Az úszás 55 éves története alatt én lettem a 106. sikeres átúszó, de az időeredményem a 6. legjobb idő. Hosszas várakozás után végül sikeresen tudtam teljesíteni a világ 7 legnehezebb átúszása közül az 5. állomást. Az idei esztendőben még a Gibraltári-szoros vár rám október 24. és november 4. között. Addig van egy rövid pihenőm, majd nyár elején elkezdem újra a felkészülést, melynek részeként magam is teljesíteni fogom az idei Balaton-átúszást!

A rendszeres úszni járók számára azt tudnám javasolni, hogy az előző hónaphoz hasonló mennyiséget teljesítsenek májusban is. Akik úgy gondolják, hogy az erőnlétük kellően erős, és nem elégszenek meg az áprilisban kitűzött távval, azok természetesen emelhetnek egy picit a mennyiségen!

Az úszás egy kellően kímélő sportág, de a megfelelő bemelegítés itt is ugyanúgy része kell, hogy legyen a napi edzésnek. Nem kell sietni a bemelegítés során. Többször is felhívtam a figyelmet a megfelelő technika elsajátítására, mert annak  köszönhetően lényegesen hatékonyabban tudjátok teljesíteni a kítűzött távot. Annak elsajátításához viszont rengeteg türelemre és kitartásra van szükség. A rendszeresen úszók részére a tervezett fő program kb. 40-60 perc hosszú lehet. Próbáljatok a hét minden edzésére más és más jellegű programot elgondolni, majd a heti sorozatot ismételni! Ezzel lehetőségetek adódik arra, hogy nyomon kövessétek a teljesítéményetek! Az úszás bár szép sport, néha ingerszegény, sokak számára egyenesen unalmas.Ezért van szükség arra, hogy bontásokban és különböző variációkban tudjátok eltölteni az uszodában az időt. Úszás közben nem igazán van lehetőség a beszélgetésre, ezért magatoknak kell tudni színessé tenni az edzés idejét. Lehet egyben is teljesíteni a kívánt távot/időt, de fel is bonthatjátok, pl. így: 2x30perc, 3x20perc, 4x15perc, 6x10perc, de akár 100,200 vagy 400 méterekkel is lehet sorozatokat csinálni! Minden alkalommal hagyjatok egy kis időt a levezetésre!

Akik most kezdik el az uszodai látogatásokat, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalommal úszni hetente. Próbáljatokk a saját kondíciótokhoz mérten haladni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával lehetőség legyen a fejlődésre, a táv és az idő növelésére! Egy 20-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő. A  kondíció javulásával folyamatosan emelhetitek a mennyiséget, és - ha van rá lehetőségetek - az uszodai látogatásokat!

A megfelelő és kellő mennyiségű folyadékbevitelre is figyelmet kell fordítani, valamint a vitaminpótlás is fontos. Fogyasszatok minél több friss zöldséget és gyümölcsöt! Az egészséges táplálkozással és a megfelelő pihenéssel nagyban hozzájárulhattok a teljesítményetek javulásához.

 

Amennyiben kérdésetek van, vagy tanácsra lenne szükségetek az úszással kapcsolatosan, akkor nyugodtan jelezzétek azt a szervezők felé, akik továbbítják számomra az kérdéseiteket!

 

Sportbaráti üdvözlettel,

 

Mányoki Attila