Mányoki Attila tanácsai
2017. május 30.

Kedves Sportbarátok!

 

Már csak egy hónap van hátra a Balaton-átúszásig! Amennyiben az időjárás kedvező lesz, akkor 5 hét múlva elstartolunk Révfülöpről. Akik még nem kezdték el a felkészülést, de a terveikben szerepel az idei átúszás, azoknak feltétlenül tanácsolom, hogy mihamarabb látogassanak el az uszodába. A víz hőmérsékletét és a hullámok nagyságát nem tudjuk előre megjósolni. A szervezők a legideálisabb időpontot próbálják megtalálni az átúszáshoz, de az nem feltétlenül lesz mindenki számára tökéletes! Az átúszás a táv második felétől lesz nehezebb, erre a megfelelő edzéstervvel fel lehet készülni. Az idő közeledtével – a medence mellett - próbálják ki magukat a nyíltvízen is, természetesen a biztonságot mindig szem előtt tartva, hiszen bár a közeg hasonló, az uszodai és a szabadvízi úszás körülményei teljesen mások. A látási viszonyok nyílt vizen általában kevésbé jók, a víz hullámzik, hűvösebb és a medencében megszokott, viszonítási pontként szolgáló fekete csík is hiányzik. A szél és a hullámzás miatt a medencében begyakorolt levegővételt nem mindig tudjuk alkalmazni. Ráadásként hosszabb vízben tartózkodás alatt a bőrünk kellemetlenül kidörzsölődhet! A tavak és tengerek vizeiben kevésbé erős a biztonságérzet, mint egy nyugodt medencében. Sok gyakorlással azonban minden körülményhez hozzá lehet edződni.

Júniusra a rendszeresen úszni járóknak azt javaslom, hogy ismételjék meg az előző hónapban elért teljesítményt. Akik úgy gondolják, hogy az erőnlétük kellően jó, és nem elégszenek meg az 1óra 20 perc vagy akár az 1óra 45 perc közötti úszásmennyiséggel, azok természetesen emelhetnek egy picit! 2 óránál hosszabb edzésidőt nem javaslok, amúgy is keveseknek adatik meg, hogy ilyen hosszú időt töltsenek a medencében. A cél elérése elsősorban elhatározás, akarat és tettek kérdése. A Balaton-átúszást megelőző hétig nyugodtan lehet tartani az eddig megszokott penzumot. Az eddig megszerzett tapasztalatokból és időeredményekből már nagyjából ki lehet következtetni, hogy mennyi időre lesz szükség az 5,2 kilométeres táv megtételéhez. Sem fizikálisan, sem mentálisan nem szabad alábecsülni ezt a távot. Ami a partról nézve könnyűnek tűnhet, azt a Balaton közepén teljesíteni korántsem az.

A bemelegítő úszást követően a tervezett fő program kb. 40-60 perc hosszú lehet. Próbáljatok a hét minden edzésére más és más jellegű programot elgondolni, majd a heti sorozatot ismételni! Ezzel lehetőségetek adódik arra, hogy nyomon kövessétek a teljesítéményetek! Az úszás bár szép sport, néha ingerszegény, sokak számára egyenesen unalmas.Ezért van szükség arra, hogy bontásokban és különböző variációkban tudjátok eltölteni az uszodában az időt. Úszás közben nem igazán van lehetőség a beszélgetésre, ezért magatoknak kell tudni színessé tenni az edzés idejét. Lehet egyben is teljesíteni a kívánt távot/időt, de fel is bonthatjátok, pl. így: 2x30perc, 3x20perc, 4x15perc, 6x10perc, de akár 100,200 vagy 400 méterekkel is lehet sorozatokat csinálni! Minden alkalommal hagyjatok egy kis időt a levezetésre!

Akik most kezdik el az uszodai látogatásokat, azok részére egyelőre elegendő 2-3 alkalommal úszni hetente. Próbáljatokk a saját kondíciótokhoz mérten haladni! Az első alkalmak inkább legyenek rövidebbek, hogy az idő előrehaladtával lehetőség legyen a fejlődésre, a táv és az idő növelésére! Egy 20-40 perces időtartam (kisebb pihenőkkel) kezdésnek elegendő. A  kondíció javulásával folyamatosan emelhetitek a mennyiséget, és - ha van rá lehetőségetek - az uszodai látogatásokat!

Az utolsó bejelentkezésem alkalmával, mesélek majd azokról az apróságokról, melyeket magam is elvégzek az úszásaim során.

 

Amennyiben kérdésetek van, vagy tanácsra lenne szükségetek az úszással kapcsolatosan, akkor nyugodtan jelezzétek azt a szervezők felé, akik továbbítják számomra az kérdéseiteket!

 

Sportbaráti üdvözlettel,

 

Mányoki Attila