nap
óra
perc
másodperc

Néhány gondolat a nevezési díjról

Egy 12.000 főt megmozgató szabadidősport esemény megszervezése számtalan apró részletből tevődik össze. A szervezési folyamatot és annak mélységét a résztvevők általában nem ismerik, nem is kell ismerniük, az ő „dolguk” mindössze annyi, hogy jól érezzék magukat a rendezvényen.

A háttér alapos ismerete nélkül nem lehet pontos képet alkotni egy ilyen méretű esemény részleteiről. A lenti összefoglalással ezekbe a részletek szeretnénk legalább egy kis betekintést nyújtani, ezáltal talán jobban érthető lesz mindenkinek, hogy milyen főbb tételek azok, amik a nevezési díj részét képezik a Balaton-átúszás esetében.

Aki a nevezési díjat a kapott ajándékokkal, termékekkel állítja párhuzamba, sok szempontot figyelmen kívül hagy. Ezek minden esetben csak egy nagyon kis szeletét képezik a teljes költséget szimbolizáló tortának.

Lássuk, hogy mik is azok a tételek (a szervezők oldalán ezek mind költségként jelennek meg), amit a résztvevők „megvásárolnak” a nevezési díj befizetésével.

Először is fontos kiemelni, hogy a Balaton-átúszás évente egyszer teljesíthető kihívás. A balatoni vízirendészeti szabályok nem teszik lehetővé a tó keresztben történő átúszását, a parttól még jó időben sem lehet ennyire eltávolodni. Ahhoz, hogy az esemény létrejöhessen, a vízirendészet, vízimentők, meteorológusok, vitorlásklubok, több száz főt számláló szervezői csapat több hónapos összehangolt előkészítő munkája szükséges. Egy félmaratont bárhol, bármikor le lehet futni, a Balatont átúszni csak ott és akkor.

A mindenki által ismert alapok, amik az eseményinformációban is olvashatók:

  • egyedi érem minden célba érkezőnek
  • chipes időmérés
  • eredménylista
  • online oklevél
  • célcsomag
  • 27% ÁFA (ami a nevezési díj összegének 21,26%-a)
  • ingyenes hajójárat egy útra Balatonboglár-Révfülöp között
  • biztosított útvonal
  • orvosi szolgálat
  • részvétel az eseményen

A felsorolásból az utolsó hármat érdemes kicsit részletesebben is megnézni, ebből derülnek ki az érdekességek.

Biztosított útvonal:
A Révfülöp-Balatonboglár közötti 5,2 km-es útvonalon és a féltáv beúszása mellett kb. 150 vitorlásból álló úszófolyosó van, ezzel biztosítva az úszók biztonságát. A vitorlásokon vizet és szőlőcukrot biztosítunk az úszóknak.
VMSZ (Vizimentők Magyarországi Szakszolgálata) 5 hajóval, 2 roham motorcsónakkal,  24 fős személyzettel biztosítja az útvonalat.
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság 7 hajóval, 15 fős személyzettel segíti a biztonságot.  
Az útvonalon 25 kajakos segíti tájékozódást.  
Az útvonalon 500 méterenként telepített jelzőbóják segítik a haladást.

Orvosi szolgálat:
Az eseményen 32 fő szakképzett egészségügyi személyzet vigyáz a résztvevőkre.
Orvosi ügyelet van mind az északi, mind a déli parton, orvossal, esetkocsival és rohamkocsival.
A két part között ingázó BAHART hajókon is folyamatosan biztosított az orvosi ügyelet kora estig.
A pálya mellett egymástól egyenlő távolságra 3 „kórházhajó” áll, az átúszást feladni kényszerülőket motorcsónakokkal ide szállítják ki, valamint a kórházhajókról szintén motorcsónakokkal Balatonboglárra.

Az esemény infrastruktúrája:
Az eseményhez kialakításra kerülnek olyan alapvető infrastruktúrák, amik egyébként a két balatoni kistelepülésen nem állnak rendelkezésre ekkora tömeg részére:

  • Révfülöpön extra parkolók rendőri forgalomirányítással
  • mobil WC-k a rajt és célterületen
  • öltözők mindkét parton
  • ruhatár mindkét parton, ráadásul az északi partról folyamatosan motorcsónakok szállítják át Balatonboglárra az ott leadott csomagokat, hogy mire az úszó átér, a leadott száraz ruhája már a célban várja.

Az esemény lebonyolítását közel 1000 fő segíti, akik túlnyomó része nem önkéntes, ők bért kapnak a munkájukért.

A felsoroltak mellett még számtalan kisebb-nagyobb részlet és terület van, amelyek a sikeres lebonyolítást szolgálják.

Az rendezvény egyik sajátossága, hogy nagyban függ az időjárástól. Az, hogy a meghirdetett időpontban megtartható-e az úszás, legjobb esetben is csak az esemény hetében csütörtökön derül ki. Van ugyan 3 tartalék hétvége, arra viszont ugyanúgy le kell kötni már előre a teljes szervezői kapacitást, mint az első napra.

A halasztott időpontokban jelentősen csökken a résztvevők száma, míg a költségek közel azonos szinten maradnak. Arról nem is beszélve, hogy 4x már az is előfordult, hogy egyik hétvégén sem lehetett megtartani az úszást. Ilyenkor csak a költségek maradnak.

A fentiek mellett még számos részlet befolyásolja a nevezési díj mértékét. Mind ránk szervezőkre, mind a beszállítóinkra hatással van a gazdasági környezet, elég csak a 2022-es 14,5%-os, és a 2023-as 17,6%-os éves inflációs rátára gondolni.

Reméljük, hogy a fentiekkel sikerült egy kis bepillantást nyújtanunk a kulisszák mögé, és megmutatni, hogy mi mindent tartalmaz az ajéndékokon kívül egy nyíltvízi úszóesemény nevezési díja.

hu_HU

SAVE THE DATE: 2025. július 26. (szombat)

Na az van, hogy 2025. július 26-ot már most blokkold ki a naptáradban, mert egy szuper programot fogunk Neked csinálni, sok újdonsággal! Jön a 43. Lidl Balaton-átúszás! 

Ugye, beírtad?