A Balaton-átúszás Magyarország egyik legnépszerűbb sporteseménye, 2018-ban is tömeges részvételre számítunk, ezért azt kérjük és javasoljuk, hogy a zökkenőmentes rákészülés érdekében indulj el időben a rajthelyszínre. A megfelelő parkolóhely megtalálásával várhatóan lesz dolgod, ezért is fontos időben érkezni, hogy ne idegeskedéssel kelljen töltened az átúszás előtti perceket, és távolabbi parkolás esetén is legyen időd nyugodtan visszasétálni a helyszínre.

Készülj fel, hogy a regisztráció, valamint a karszalag átvétele várhatóan sorbanállás mellett fog megtörténni, kérjük, légy türelmes a helyszínen dolgozó kollégákkal és úszótársaiddal is.

Ha nem tudsz előzetesen megkért orvosi igazolást hozni magaddal, a helyszínen is lehetőséged lesz megvizsgáltatni magad, viszont fontos tudnod, hogy csak akkor állhatsz rajthoz, ha az orvos arra alkalmasnak talál. A helyszíni orvosi vizsgálat igénybevétele továbbá megemeli a nevezési díjadat.

Mivel az átúszásnál az úszóöltözékeden és az úszószemüvegeden kívül másra nem igazán lesz szükséged, kérjük, hogy a lehető legkevesebb csomaggal érkezz. Az átúszás előtt lehetőséged van csomagban leadni azt a száraz ruhát, törölközőt, stb., amelyre a célba érkezés után szükséged lesz. Kérjük, hogy a csomagot a szükségleteid minimumát szem előtt tartva készítsd össze. Ne gurulós bőrönddel gyere! Pólót/felsőt például felesleges csomagolnod, hiszen a célba érés után megkapod az esemény emblémázott pólóját. Esőkabátra szintúgy nem lesz szükség, hiszen eső esetén az eseményt nem tartjuk meg.  Értéktárgyak megőrzését és átszállítását nem vállaljuk. Ha mégis elhelyezel értéktárgyakat a csomagodban, azért felelősséget nem vállalunk!

Az úszóöltözéked legyen kényelmes és kipróbált. Ok, hogy csini az új trikinid, de ne féltávnál derüljön ki, hogy véresre dörzsöli a hajlataidat. Érdemes olyan úszódresszben/úszónadrágban rajthoz állni, amelyben már úsztál hosszan, vagyis meggyőződtél róla, hogy nem csúszik le, nem bántja a bőrödet, és alkalmas sportolásra.

Mindenképpen használj a bőröd igényeinek megfelelő (lehetőleg magas faktorszámú) naptejet. Sapka (akár úszósapka) vagy kalap is praktikus lehet, ha az úszóstílusod megengedi a használatát.

Tekintve, hogy órákon keresztül fogod ugyanazt a mozgásformát végezni, lesznek olyan részei a testednek, amelyek folyamatosan egymáshoz dörzsölődnek. Ezeket a testrészeket – a kidörzsölődést elkerülendő – érdemes vazelinnel bekenni.

A többórás vízben tartózkodás miatt az átúszás során veszíthetsz testhőmérsékletedből, ezért 22 fokos vízhőmérséklet alatt már érdemes zsírozni a tested, a zsír (hőszigetelő hatásának köszönhetően) ugyanis segít megtartani tested melegét, azaz kevésbé fogsz fázni.

Az 5 km teljesítéséhez szükséged lesz extra energiára, ezért az átúszás előtti napokban étkezz tudatosan, szénhidrátdúsan, de a rajt előtt ne edd tele magad. Ha lehet, 2 órával az átúszás előtt már ne egyél! Az átúszás napján kerüld a zsíros, fűszeres ételek fogyasztását, próbálj könnyen emészthető ételeket enni reggelire, az előző napról megmaradt babgulyást hagyjuk későbbre! Az energiatartalékolás miatt praktikus lassan felszívódó szénhidrátokkal indítani a napot (mint pl. zabpehely). Ezekkel együtt is a legkevésbé kockázatos a megszokott étkezés megtartása, nehogy gyomorproblémákat okozzon az újonnan kipróbált étek.

A rajt és cél közötti úszófolyosón az úszók biztonsága érdekében 25-30 méterenként vitorlások állnak majd. Ha elfáradtál, tarts szünetet, de ne pánikolj, nyugodt, egyenletes tempóban ússz oda valamelyik hajóhoz, pihenj meg, és úgy folytasd az úszást. Ha problémád akad, és nem tudod megoldani, minden esetben kérj segítséget elsősorban a hajók személyzetétől, szükség esetén úszótársaidtól.

Sikeres teljesítést!